Op zaterdagavond 26 augustus speelde Wibi Soerjadi in een uitverkochte ridderzaal een verrassend pianoconcert. Het was al verrassend dat hij vlak na het overlijden van zijn vader, en na het afzeggen van het concert van vrijdag, toch in Doornenburg wilde spelen maar het bijzondere van dit concert zat in de tweede helft van zijn programma. Voor de pauze speelde Wibi nog bekende werken van onder andere Bach, Beethoven, Liszten Rachmaninov waarbij hij ook stukken speelde waar vooral zijn vader veel bewondering voor had. Dat was een emotioneel moment waarbij je kon voelen dat het hem goed deed deze stukken ter ere van zijn vader te spelen. En het publiek voelde met hem mee. Na de pauze verraste Wibi de zaal met eigen werk. Het stuk heette “Er was eens…”en bestaat uit een aantal delen die samen een sprookje uitbeelden. We hoorden onder andere trollen, een prinses, de markt, dromen, de eenhoorn en een sprookjeskasteel waar het leek of Mozart een stukje speelde en hij vond het zichtbaar leuk om dit stuk uitgerekend in een kasteel te mogen spelen. Wij wisten het al maar Wibi roemde de goede akoestiek in de ridderzaal. Als toegift speelde hij het Ave Verum van Mozart speciaal opgedragen aan zijn vader. Na afloop van dit stuk bleef het even stil, uit respect voor Wibi en zijn vader maar toen barste het applaus dan ook oorverdovend los. Daarna kon men in de hal van het kasteel gesigneerde stukken kopen van de muziek die hij zojuist gespeeld had. En hij nam alle tijd om met de bezoekers op de foto te gaan. Dichter bij een ster van zijn klasse kun je niet komen dan bij dit concert op kasteel Doornenburg. Het is dat hij thuis al een prachtig harnas had staan anders hadden we er zo eentje aan hem meegegeven. Wat een artiest!!

Jan van Swaay.

Het afgelaste concert van vrijdag 25 augustus wordt verplaatst naar donderdag 14 september. U kunt nog reserveren op cultuur@kasteeldoornenburg.nl

(foto : Erik van ’t Hullenaar)